GROOT ONDERHOUD IJSSELBRUG DOESBURG

IJsselbrug Doesburg (2).JPG

De IJsselbrug bij Doesburg, ook wel bekend als de Doesburgbrug of Koepoortbrug, is een boogbrug die de rivier de IJssel overspant. De totale overspanning van de boogbrug is 138 meter, en hiermee is het één van de smalste punten van de rivier de IJssel. De brug telt twee rijstroken en eroverheen loopt de N317 die in beheer is bij de provincie Gelderland. In 2015 is gestart met groot onderhoud aan deze brug. ProTectS Engineering verzorgt hiervoor de gehele projectbegeleiding van de straal- en conserveringswerkzaamheden. De werkzaamheden zijn na de zomer van 2016 afgerond.

Bron: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:IJsselbrug_Doesburg.jpg

De IJsselbrug bij Doesburg stamt uit 1951 en is toe aan groot onderhoud. Dagelijks rijden gemiddeld 20.000 voertuigen over de IJsselbrug. De opknapbeurt zorgt ervoor dat het verkeer ook in de toekomst vlot en veilig over de brug rijdt. Rijkswaterstaat heeft opdracht gegeven voor groot onderhoud aan de brug. De werkzaamheden zijn in de tweede helft van 2015 gestart en zullen in zes fasen uitgevoerd worden. De onderhoudswerkzaamheden bestaan in grote lijnen uit het vervangen van het betondek, versterking en herstelwerkzaamheden van de staalconstructie en het conserveren van de staalconstructie.

 

ProTectS Engineering heeft voor schildersbedrijf Feijenoord de aanbesteding van de straal- en conserveringswerkzaamheden voorbereid. De straal- en conserveringswerkzaamheden zijn aangeboden voor CT de Boer uit Nieuwegein. Op 12 maart is bekend geworden dat de CT de Boer het grote onderhoud aan de brug gaat uitvoeren. Schildersbedrijf Feijenoord heeft ProTects Engineering vervolgens gevraagd om de gehele projectbegeleiding te doen voor deze discipline.

Middels visuele inspectie is vastgesteld dat de conservering van het betreffende object inmiddels aan het einde van de levensduur is. Om deze reden is in augustus 2015 gestart met de straal- en conserveringswerkzaamheden. ProTectS Engineering verzorgt ook de werkvoorbereiding en inkoop van de conserveringswerkzaamheden, naast het opstellen van de diverse werk- en veiligheidsplannen.

In augustus 2015 is gestart met het stralen en conserveren van de onderste 6 meter (gemeten vanaf het wegdek) van de hangers van de boog.  Dit gedeelte is m.b.v. een steigerconstructie en folie afgeschermd.  Hiervoor is op de brug een verkeersregelinstallatie geplaatst en de doorrijbreedte is versmald naar ca. 6 meter. In september 2015 is gestart met Fase 2 van de werkzaamheden, waarbij de staalconstructie van de brug geconserveerd is tot 6 meter hoogte van het noordelijke fietspad. Fase 3 van de werkzaamheden, het vervangen van de rijbaan fietspad noordzijde, is gestart in november 2015. Tevens zijn in november twee werkwagens geplaatst in de hoofdoverspanning. Vanaf deze werkwagens wordt de onderzijde van de brug geconserveerd. Eind januari 2016 is Fase 4 uitgevoerd, waarbij de hoofdrijbaan is afgesloten. Aansluitend is het zuidelijke fietspad in Fase 5 vernieuwd. In Fase 6 zijn de boogconstructie gestraald en geconserveerd. De werkzaamheden zijn na de zomer 2016 afgerond en opgeleverd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-11-2016

« Terug